GEÇ EFT
FAST

26 Aralık 2020

​KİM SUÇLU?

Pandemi öncesi bir ortaokulun 6. sınıf veli toplantısı klasik toplantılardan biraz farklı geçmişti. Sebebi ise çocuğu düşük not alan bir velinin oldukça gergin bir şekilde suçlu aramasıydı. Toplantı olağan seyrinde devam ederken matematik öğretmeni katılan öğrencilerin anne, babalarına şunları söyledi:

Sevgili ebeveynler, bildiğiniz üzere 8 .sınıfın sonunda yapılacak olan sınav yeni nesil dediğimiz sorulardan oluşacak. Bu nedenle çocuklarımıza yeni sisteme şimdiden alışmaları için bu tür sorulara ağırlık veriyorum. Bu nedenle zorlanabiliyorlar. Bu durum notlarına da etki etmiş olabilir. Şu zamana kadar klasik sorulara alıştıkları için bocalama durumları normal fakat ilerde yararını  fazlasıyla göreceklerdir gibi yapıcı cümleler kuruyordu. Tabi ki gergin olan veli sadece nota odaklandığından, aslında kızdığı konu için ilerde teşekkür edeceğinin farkında olmayarak öğretmene sert bir üslupla; ‘hocam benim çocuğumun ders notu 90’larda iken şuan 60’lara düştü’ diyordu. Aslında bu sitemin açıklamasını öğretmen toplantı başında yapmıştı. Elbette her veli çocuğunun iyi not almasını isteyecektir en doğal hakları fakat ileriye dönük atılan sağlam bir adımı görmezden gelip sadece nicel verilere odaklanmak pek doğru olmayacaktır. Bu toplantı esnasında öğretmen de veli de haklı çünkü alışılagelmiş bir ezberci eğitim söz konusu. Derdimiz haklı haksız da aramak olmayacak zaten. Bu tür diyalogların bir daha yaşanmaması için neler yapılmalı ya da neler yapılıyor biraz onlardan değinelim.

Değerli okurlar bildiğiniz üzere yaklaşık 2 senedir Yeni Nesil Soru  diye bir kavram var zihinlerde. Sorun ortaokul son sınıfa gelene kadar öğrencilerin klasik sorularla testlere tabi tutulması ve son sene akıl ve mantığın daha fazla kullanıldığı yeni nesil sorularla karşılaşmaları. Bu durum alt yapısı iyi olmayan öğrenciler için kolay değil. Adaptasyon süreci olacak. Sisteme alışması için daha çok efor sarfedecek. Çok yönlü düşünmesi gerekecek vs. Öğrenciler açısından durum özetle bu şekilde. Peki öğretmenler açısından sorun yahut çözüm var mı?

Öğretmenler de yeni nesil soruları beğenmiş olmalı. Burada problem olmadığını düşünüyorum fakat mezun oldukları üniversitelerde yeni nesil sorulara yönelik bir ders içeriğinin ya da çalışmanın olmadığını bir eğitimci olarak biliyorum. Durum böyleyken öğretmenler yeni nesil sorulara karşılık eski nesil olmuş oluyor. Teşbihte hata olmaz diyerek öğretmenlerimizin de bu anlamdaki mağduriyetlerini dile getirmeliyim. Eski nesil öğretmen dememde ki sebep şu. Öğretmenler soruları bir şekilde çözebilirler ama öğrenciye ders işleyişi bakımından yaklaşımları nasıl olmalı bununla ilgili bir eğitim planı yapılmadı. Eski sistemde mezun olan öğretmenler  adapte olup bir şekilde sisteme ayak uyduracaklar  fakat bundan sonra öğretmen olmak isteyen adaylar için bir hazırlık  var mı? Umuyorum ki üniversitelerdeki ilgili bölümlerde yeni sınav sistemine uygun ders içerikleri oluşturulur. Yapılacak olan bu çalışma hem öğrenciyi hem veliyi hem de öğretmenleri rahatlatmış olacak. Üniversitelere de çok iş düşüyor. İvedi bir şekilde yeni sistemlerle entegreli biçimde plan ve programlar hayata geçirilmeli.  Bu konuda MEB’in çalışmaları ve öngörüsü ne bu da oldukça önemli.

* * * * *

Milli Eğitim Bakanımız  Ziya Selçuk yeni nesil sorular ve beraberinde getirdiği sorunlar  üzerine yakın bir zamanda bir açıklama yaptı. Hazırlanan örnek soruların ortalama sorular olmadığını ve madde güçlük endeksi zor olan sorular olduğunu belirtti. Çözüm olarak uzun olan soruların metinleri azaltıldı dedi. İlkokul 4’lerle ilgili de bir paket hazırlanacağını söyleyerek bu işin ilkokul 4’ten itibaren başlayacağını ve böylelikle öğretmenlerin de soruları gördükten sonra ders işleyiş yaklaşımlarını dönüştürmelerini bekliyoruz. Böylece ölçme kültürünün de değişmesini umuyoruz dedi. Milli Eğitim Bakanı da bu açıklamasıyla öğretmenin yaptığı çalışmayı destekler oldu. Buradan anlamamız gerekir ki bu iş sadece MEB’in değil koordineli bir şekilde üniversitelerdeki ilgili bölümlerin de işi. Yeni yaklaşımlar ve yeni planlar hayata geçirilmeli. Şimdi haklı haksızı değil de doğruyu anlama zamanı. Yeni nesil sorular için yeni nesil bir eğitim planı, yükleniyor…